حضور تا ظهور از سال 260 امام حاضر است غیبت به معنای عدم رؤیت است نه عدم حضور آخرین مطالب
نويسندگان قرآن كریم، همواره با پدیده شوم خرافات مبارزه كرده و با سخنان واعمال، بیهوده مخالف است و در شرایطی برقلب پاك پیامبر گرامی ـ صلی الله علیه و آله ـ نازل شد كه مسائل خرافی و بیاساس وافسانههای خیالی و بیپایه، جامعه آن روز حجاز را به تسخیر خود در آورده بودند و مردم به شدت گرفتار خرافات و مسائل بیاساس جاهلیت بودند و زنجیرهای جهل و گرایش به افسانهها و اساطیر بر دست و پای آنها تنیده شده بود و به زندگی پست و ذلت باری تن داده بودند. قرآن كریم، با آیات نورانی خود، به تدریج پردههای جهل و خرافات را كنار زد و آنها را با واقعیات آشنا نمود؛ چنانكه میفرماید: «آنها كه از فرستادة (خدا) (و) پیامبر «امی» پیروی میكنند، كسی كه صفاتش را در تورات و انجیلی كه نزدشان است مییابند و آنها را به معروف دستور میدهد و از منكر باز میدارد، پاكیزهها را برای آنها حلال میشمرد، ناپاكیها را تحریم میكند، و بارهای سنگین و زنجیرهایی را كه بر آنها بود (از دست و پایشان) بر میدارد، آنكه به او ایمان آورند و حمایتش كردند و یاریش نمودند و از نوری كه با او نازل شده، پیروی كردند، آنان رستگارانند.»[5] در جایی دیگر میفرماید: «و (مشركان) سهمی از آنچه خداوند آفرید، از زراعت و چهارپایان برای او قرار دادند و گفتند ـ به گمان آنها ـ این مال خداست و این مال شركای ما (یعنی بتها) است، آنچه مال شركای آنها بود به خدا نمیرسید، ولی آنچه مال خدا بود به شركایشان میرسید...»[6] و به این صورت به مطالب غیرواقعی و بیاساسی، مثل مقدس بودن بتها و اعتقاد به اینكه آنها میتوانند حاجات آنها را برآورده سازند و یا با غضب خود خساراتی را بر آنها وارد نمایند.!! خرافات، اساطیر و اباطیل در هر جامعهای میتواند تأثیرات بسیار منفی و ناهنجاری را به دنبال داشته باشد. عقب ماندگی از جهات مختلف، ركود، بیهویتی، انحرافات اخلاقی و عقیدتی، شرك به خدا، غفلت و.. از محصولات و دستاوردهای ابتلا به خرافات و افسانههای بیاساس میباشد و جوامع بشری هرچه از نظر علم و فرهنگ عقب مانده باشند به همان نسبت خرافات و اوهام در میان آنان زیادتر خواهد بود. در تاریخ اسلام، نمونههای زیادی از گرفتاری مردم در چنگال اساطیر و خرافات نقل شده است. به عنوان مثال علت ننوشیدن آب توسط حیوانات را وجود دیوها در میان شاخ و جسم حیوانات میدیدند و یا اگر كسی را عقرب و مار میگزید، بر گردن مار و عقرب گزیده، زیور آلات طلایی میآویختند و...[7] عواملی مانند: جهل و نادانی به عقاید اصیل اسلامی، مفاهیم قرآن، تقلیدهای كوركورانه از آداب و رسوم جاهلیت،[8] سودجویی و منفعت طلبی برخی از افراد؛ مانند: ماجرای گوساله پرستی، پیروان حضرت موسی علی نبینا و آله ـ علیه السّلام ـ[9] تأثیرات عقاید خرافی پیشینیان و تعصبهای بیجا و بدون پایه و...[10] چنانكه قرآن كریم، با طرح برخی از عوامل و اسباب خرافات به مبارزه با آن پرداخته؛ از طرفی با راهكارها و راهنمائیها در جهت زدودن و برداشتن خرافات در میان مردم تلاش كرده است. در بسیاری از آیات خداوند تبارک و تعالی انسانها را به تعقل و اندیشه در این امور توجه داده است؛ چنانكه میفرماید: «كَذلِكَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آیاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ؛[11] این چنین خداوند آیات خود را برای شما شرح میدهد، شاید اندیشه كنید!» خداوند تبارک و تعالی برای از بین بردن خرافات و اوهام و از طرفی نشر و گسترش حقایق و معارف الهی پیامبران فراوانی را مبعوث فرموده و به آنها مأموریت داده كه انسانها را با حقایق آشنا سازند. ما در هر امتی رسولی برانگیختیم كه: «خدای یكتا را بپرستید؛ و از طاغوت اجتناب كنید!» خداوند گروهی را هدایت كرد، و گروهی ضلالت و گمراهی دامانشان را گرفت، پس در روی زمین بگردید و ببینید عاقبت تكذیب كنندگان چگونه بود. همچنین یكی دیگر از راههای جلوگیری از ترویج خرافات، امر به معروف و نهی از منكر می باشد، زیرا گرایش به خرافات از منكرات به حساب میآید: چنان كه قرآن كریم میفرماید: «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛[12] باید از میان شما، جمعی دعوت به نیكی، و امر به معروف و نهی از منكر كنند! و آنها همان رستگارانند»[13] معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: 1. علامه طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن (تهران،دارالكتب اسلامیة) ج1، ص426ـ428؛ ج6، ص167ـ171؛ ج7، ص382ـ390؛ ج8، ص292ـ308. 2. دشتی حسینی، سیدمصطفی، معارف و معاریف، (قم، چاپ صدر، 1376 هجری شمسی) ج5، ص109ـ111. 3. برنامه نرمافزاری تبیان 4، برنامه فرهنگ موضوعی قرآن، علی اكبر هاشمی رفسنجانی، موضوع خرافات، تهیه و تنظیم مركز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم. 4. علی كرمی، ظهور و سقوط تمدنها از دیدگاه قرآن، (قم، نشر مرتضی). 5. محمدی گیلانی، قرآن و سنن الهی در اجتماع بشر، نشر سایه. 6. معیارها و عوامل تمدن از نظر قرآن، تهیه و تنظیم، بنیاد باقرالعلوم ـ علیه السّلام ـ (قم، ناشر دارالقرآن الكریم). و... . ________________________________________ [1] . ر.ك: الطریحی، فخرالدین، مجمع البحرین، قم، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج1-2، ص637ـ638. [2] . قرشی، سیدعلی اكبر، قاموس قرآن، تهران، دارالكتب الاسلامیه، ج3، ص266. [3] . انعام/ 25. [4] . نمل/ 68. [5] . اعراف/ 157. [6] . انعام/ 136ـ140. [7] . ر.ك: سبحانی، جعفر، فروغ ابدیت، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ج1، ص57ـ62. [8] . بقره/ 170. [9] . طه/ 87و96. [10] . بقره/ 170. [11] . بقره/ 242؛ و نیز حدید/17؛ مائده/58؛ نحل/67. [12] . آلعمران/ 104. [13] . ر.ك: مكارم شیرازی، ناصر و همكاران، تفسیر نمونه، تهران، دارالكتب الاسلامیة، ج5، ص448ـ460. نظرات شما عزیزان:
شهاب عزیز
سلام با تشکر از شما به خاطر حضورتون ج1- از انرژی های دیگه با صرفه تر گسترده تر و کاربردی تره ج2- عزیز من اگه یه سری به آلمان و فرانسه و کلا به اروپا بزنی میبینی چیزی به عنوان گاز در او نجا وجود نداره و تمام اجاق گاز و آب گرم کن و بخاری و .... با برق کار میکنه ایجاد این همه برق با این وسعت فقط با انرژی پاک هسته ای امکان پذیره ج3-جناب دانشمند به هیچ عنوان مورد تایید نظام و علما نیست و حتی بعضی از موضع گیریهایش نشان از انجمن حجتیه بودن ایشان دارد که اینها دنبال تفرقه هستند ج4- من به توهین موافق نیستم من با مذاکره علمی و مناظرات علمی موافقم ج5- کافر از ماده کفر به معنای پوشاندن است و در اصطلاح به کسی میگویند که حق را پوشانده است و منکر حق است پس در آمریکایی بودن و روس بودن تفاوتی نیست ولی به نظر شما کافری که به خون ما و به منافع کشور ما تشنه است بهتر است یا کافری که حمایت از ما در برابر اجانب دارد که حتی یکی از علل عدم حمله نظامی دشمنان است ؟
به نام یزدان پاک مهر .
بنده چند سوال داشتم که خواستم با شمادر میان بگذارم. اول اینکه ما برای چه استمرار برای انرژی هسته ای داریم ؟ آیا انرژی هسته ای با صرفه تر از انرژی های دیگر است؟ چرا اگر انرژی هسته ای بهتر است مردمان اروپا آن را نمیخواند به طور مثال مردمان آلمان وفرانسه ولی ما مردمانمان را به خیابانها کشیده و شعار هسته ای میدهیم؟ دوم همیشه روحانیت به اینکه نباید بین شیعه و سنی اختلاف باشد تاکید داشته است ولی سوال من این است که چرا با اینکه میگویند نباشد اختلاف خودشان اختلاف میگذارند؟ جناب استاد دانشمند سنی هارا حرامزاده معرفی میکند در تلوزیون ملی و یا در شبکه امام حسین شدیدترین توهینات را بر برادران سنی مان میکند آیا این باعث اختلاف نمیشود؟ آیا شما موافق به اینکه به برادران سنی مذهبمان توهین شود هستین؟ آیا شما هم حاضرین در شبکه های ملی رفته و از عمر و.... که نماد های برای برادران سنی هستن توهین کنید؟ و سوال دیگر من این است آیا آمریکایی ها کافرند پس روسیه که دارای حکومت کمونیستی است چه هست؟ من دفاعی از برادران سنی نمیکنم فقط خواستم جوابم را از شما برادر روحانی بگیرم .ممنون پيوندها
تبادل
لینک هوشمند
|
|||
|